Vaccinatie Alert : A avenir - 30 jr Jubileum - 48ste zwangerschap behaald

Home » C Contact » Doe Het Zelf

Een  wekelijkse vernieuwende

Doe Het Zelf pagina

Nieuw D-H-Z

Wekelijkse research wordt gedaan m.b.t. Ons Mens zijn

Ideetje voor een icoon  op je bureaublad?

Tipje van de sluier...

Een van mijn vragen is: wat heb je zelf gedaan om uit een situatie te komen?

 

TIP. Alles verloopt in stapjes. Dus bij deze de eerste basistips

 

pasgeboren

Ieder kent de 3 "RRR" van een pasgeborene:

  • Rust
  • Reinheid
  • Regelmaat

En eigenlijk zijn het 5 RRRRR !

" het gaat niet om het doel, het gaat om de reis (er eventueel zelfs) naar toe"

 

Hierbij de 1e R

We zijn gebonden aan natuur(wetten) omdat het onze oorsprong is

Rust

Rust tegenover actie. Nacht en dag. Winter en zomer. Oud en jong. Echter het is geen rust

Ongelooflijke, interne processen vinden plaats van opruiming, herstel, aanvulling van middelen en zoveel meer

Te vergelijken met een vliegtuig. Tussen de lange vluchten in moet het weer helemaal in orde gemaakt worden om goed voorbereid weer de volgende vlucht te kunnen maken

Goeie reis... iedere stap opnieuw


Hierbij de 2e R

We zijn gebonden aan natuurwetten omdat het onze oorsprong is

Reinheid 

Voor zover ik weet is de mens de enige in zijn soort die zijn eigen nest bevuild


Hierbij de 3e R

We zijn gebonden aan natuur(wetten) omdat het onze oorsprong is

Regelmaat

Zo is er een regelmaat van het lichaam dat hierin gestuurd wordt. Seizoensgebonden. Dag-nacht verbonden. De organen hebben hierin ieder een eigen tijdstip waarop ze het hardst werken om hun taak te kunnen doen

Bijvoorbeeld van de maag is tussen 7 en 9 uur in de ochtend. Een Keizer ontbijt gaat dan over je brandstof van de dag tanken in die periode. En zo is de lever het orgaan dat het hardst werkt tussen 1-3 uur in de nacht. Als er sprake is van teveel belasting op de lever door stress dan is dit de periode waarin men wakker wordt/nachtmerries heeft o.a. 


Hierbij de 4e R

We zijn gebonden aan natuurwetten omdat het onze oorsprong is

Ritme

De cadans van een leven. Seizoenen die elkaar opvolgen. Het verloop van een dag. Een hart dat levenslang heeft en klopt

Het is de drive die ons ogenschijnlijk vanzelf doet bewegen van stap naar stap en naar de volgende stap

Vloeiend zonder moeite. Hierin plaats ik ook de pauzes op een dag die bepalen namelijk het soepele verloop en het behoudt van het ritme. Een uitglijer in de vorm van heftige gebeurtenissen kan dan ook opgevangen worden in dat ritme. Uiteraard met extra zorg. Extreme omstandigheden vragen om extreme zorg/oplossingen/verbeteringen e.d.


De 5e R wordt toegezonden na het beantwoorden van de volgende vragen gekopieerd in het formulier hieronder:

 

Ik heb een checklist gemaakt om te kijken hoe we de eerste 4 RR in de praktijk kunnen toetsen 

1 Rust Uitgerust wakker? Uitgeput aan het eind van de dag?

2 Reinheid Heeft alles in jouw leefomgeving zijn eigen een plekje?

3 Regelmaat Hoe zien de 7 dagen in de week eruit? Verdeeld over ochtend, middag en avond programma?

4 Ritme Zou je jouw week en dagritme op een bladmuziek kunnen invullen. Hoge tonen de fijne momenten, midden tonen rust momenten en de intense energie kostende momenten lage tonen? Probeer eens per uur in te vullen

 

We zijn gebonden aan natuurwetten omdat het onze oorsprong is en blijft...

Veel plezier met het beantwoorden

Levensbasis 3 “R”en plus 2 “R”en

*en de bij behorende betrokken organen in grote lijn volgens de Chinese geneeskunde


3 “R”en Rust, Reinheid en Regelmaat gelden bij het begin van ons leven waar tevens de basis bestond uit eten en slapen!
De 3 “R”en zijn echter gedurende het gehele leven van belang. En eigenlijk horen er nog 2 bij nl. : Ritme en Ruimte en dat maakt 5!


I Rust Onder rust zijn diverse tijdsspanne te verstaan. Uiteraard de belangrijkste is de nachtrust. In de nacht krijgen de organen tijd en ruimte interne zaken te regelen. Overdag zijn ze in dienst om

Dit hebben we nodig in verband met de aanmaak van Melatonine. De aanmaak kan plaats vinden wanneer de lichtinval in het oog minder wordt en vooral wanneer de lichtinval geheel ontbreekt. Zoals het ontbreken van licht van de zon, verlichting, tv en mobieltjes etc. De aanmaak van Melatonine…………………………………

Bedtijd in de winter rond 22.00 (mag zelfs eerder) is een eerste advies. Verder in het jaar wordt het ritme van de natuur gevolgd, lees er is (zon)licht of niet. Probeer slechts bij matig/kaarslicht rustig te oefenen in Zijn. (*betrokken organen hart galblaas lever)

* 5 Vragen mbt nachtrust? U gaat op de natuurlijke tijden naar bed – slaapt makkelijk in – heel de nacht door – hoeft er niet uit om te plassen en….wordt uitgerust wakker (niet hyper). Als u op al deze vragen ja beantwoord dan zijn dat de basis voor de verdere bouwstenen tot een gezonde geest in een gezond lichaam.


II Reinheid ivm het houden van een gezonde ph waarde van het bloed 7,4. Balans kan verstoord zijn door overbelasting door afvalstoffen in het lichaam dat tot verzuring leidt een belangrijk aspect om te checken (*betrokken organen lever, blaas-nieren, darmen)
* Vraag? Weet u uw ph waarde van het bloed, speeksel, urine ? Dit kan getest worden bij het 1e consult
* Vraag mbt belasting van de lever? U drinkt alcohol? Regelmatig...uw visie in deze.(zie ook medicijngebruik)
* Vraag mbt functioneren van de nieren. De kleur van de urine is lichtgeel ? U heeft geen last van uw onderrug?

U gebruikt geen medicijnen die de verkleuring van de urine kunnen beïnvloeden? Is de kleur van de urine altijd lichtgeel? U drinkt water naar wat het lichaam nodig heeft? De urine kleur is nooit helder door teveel water drinken? U moet vaak plassen? U moet kort na het drinken van iets plassen?
Er kan in de basis een principe genomen worden waarbij de lichtgele kleur van urine een indicatie is dat de homeostase van het bloed in balans is. Behoud deze balans om te voorkomen dat de nieren worden overbelast door te hard moeten werken om het teveel aan water drinken weer te moeten afvoeren. In een warme zomer zal men iets meer vocht (liefst gewoon water op kamertemperatuur) drinken dan in een koude winter.


III Regelmaat (*betrokken organen maag, darmen) In balans houden – niet uit balans raken
* 10 Vragen? U eet met smaak? ...seizoenseten? in de winter bij voorkeur warme gerechten? op vaste tijden? 3 keer per dag? u neemt de tijd om te eten (geen haast, tv of boek)? Is er sprake van dagelijkse ontlasting? Vaste ontlasting? niet ruikend en niet aan de pot plakkend (tenzij er bepaald voedsel is gegeten)? U heeft een smaakvoorkeur voor …….


IV Ritme (*betrokken organen lever longen hart)
Ritme is een beweging zoals als een golf. Er is een begin en een eind en toch ook weer niet. Het loopt door in elkaar en loopt over in elkaar. Het is vanzelfsprekend. Ritmisch. Zoals de zon opkomt en ondergaat in ons land. Vloeiende bewegingen.
In het lichaam is ritme ook te vinden. De bekendste is die van het hart. Ook al kan het een sprongetje maken van schrik of van vreugde. Of uit zijn ritme raken. In principe kent alles in de natuur zijn bijbehorende ritme. Met als doel zo optimaal mogelijk te functioneren. Het behouden van dit ritme wordt dan van levensbelang.
Het lichaam bestaat uit diverse stelsels met zijn daarbij behorende ritmes. Als geheel als lichaam is de mens verantwoordelijk voor het instant houden van het soepel laten functioneren van deze stelsels en daarmee de ritmes.
Energie halen we uit zuurstof en voedsel. Bewust ademen en bewust eten zijn onze eerste bronnen van levensbehoud. Een dag mag rond de acht pauzes hebben om een basis te vormen voor een rustig gestaag dagritme. Een van de belangen hierbij is dat ingeval van stress of nood we onszelf weer terug kunnen vinden in dit ritme.

Vanuit de Chinese visie is er het principe van de 24 uurs orgaanklok. Dit houdt in dat ieder orgaan een bepaalde periode van twee uur het hardst aan het werk is. De maag doet dit in de ochtend tussen 7.00-9.00 Vandaar dat ontbijten in veel culturen het hoogst gewaardeerd wordt. Brandstof om de dag te beginnen. De dagelijkse dingen makkelijk gedaan kunnen worden mits het niveau van de brandstof op peil blijft en niet rood komt te staan. De pauzes klein en groot zijn daarvoor van onschatbare waarde en vaak ver onderschat.

Verder is het ritme van belang voor een constante evenwichtige balans. Binnen een marge blijven heeft de voorkeur. Reserve op te kunnen bouwen. Zich kunnen handhaven ook op LANGE termijn. Net als een bankrekening. Of je energie.
* Vraag? Leeft u volgens vaste tijden met vaste pauzes en zijn de stress momenten snel weer voorbij? Heeft u genoeg energie voor de hele dag of bent u aan het eind uitgeput?

Dames: Vindt de menstruatie volgens een vaste cyclus plaats? Pijnloos? matig helderrood bloedverlies? zonder klonters?